Luftens helte får nye udfordringer, når arbejdsgiveren går konkurs

Ansættelsesforholdene i luftfartsbranchen er i de senere år blevet mere og mere komplekse og svære at ”gennemskue”, og Norwegians tilkendegivelser i mandags om planen med konkurserne i en række af koncernens bemandingsselskaber har synliggjort udfordringerne.

For hvad betyder det for de flyvende ansatte, at koncernens bemandingsselskaber går konkurs, når de ansatte nu rent faktisk har udført deres arbejde for helt andre juridiske personer i koncernen?

Uden at kende konstruktionen i Norwegian i detaljer vil vi her skitsere nogle af de ansættelsesretlige spørgsmål, som konkursen i Norwegians bemandingsselskaber vil medføre. 

Læs mere her

Rekonstruktion på LG’s regning?

Det er legitimt, at en koncern vælger at placere bestemte aktiviteter i et datterselskab for at begrænse risikoen ved forretningen til det pågældende selskab. Spørgsmålet er, om denne begrænsning af risikoen til datterselskabet også gælder, hvis koncern opdeler en forretningsmæssig aktivitet således, at aktiverne placeres i et koncernselskab og passiverne et andet. En kendt form er, at lønmodtagerne ansættes i et ”tomt” bemandingsselskab og ”udlejes” til det koncernselskab, som indeholder produktionsapparatet og øvrige værdier.

Når der er anledning til at stille spørgsmål ved begrænsningen i hæftelsen i denne situation, skyldes det, at en nødlidende koncern med denne opdeling kan fristes til at lade bemandingsselskabet gå konkurs. Herefter dækkes de ansattes krav på løn mv. af Lønmodtagernes Garantifond. Da bemandingsselskabet har meget få, eller ingen, aktiver, belaster konkursen ikke koncernen økonomisk. Når koncernen har overblik over, hvor mange ansatte der skal bruges til at fortsætte produktionen, kan den på ny ansætte medarbejdere, måske endda de samme medarbejdere, i et tomt selskab og udleje dem til det selskab i koncernen, der har produktionsapparatet.

Læs mere her

Hvordan er piloter, kabinepersonale og andre medarbejdere i Norwegian selskaberne stillet i en konkurssituation?

I dag har Norwegian meddelt, at der er indgivet konkursbegæring i en række bemandingsselskaber i Danmark og Sverige. Konkurserne må efter Norwegians pressemeddelelse forventes at betyde, at en række medarbejdere ikke vil få udbetalt deres førstkommende løn i slutningen af april, og der vil derfor for manges vedkommende være brug for at kunne trække på de nationale løngarantiordninger inden for kort tid.

Konkurser i luftfartsbranchen giver anledning til en række spørgsmål vedr. hvilket lands løngarantiordning, der skal dække og muligheden for at fastholde de kollektivt og individuelt indgåede aftaler vedr. løn- og ansættelsesvilkår.

Vi vil så hurtigt som muligt forsøge at samle alle de forventelig spørgsmål og svar, som situationen efter vores erfaring med luftfartsbranchen og ansættelsesforholdene heri, giver anledning til, og gøre dette materiale tilgængeligt løbende. Evt. spørgsmål, som vi ikke får refereret, er naturligvis velkomne – i så fald skriv da direkte til Karen-Margrethe Schebye på kms@slet-dette.sjlaw.dk eller Bo Lauritzen på bla@slet-dette.sjlaw.dk.

Nyt koncept

Tidens ugunst får desværre mange virksomheder til at dreje nøglen om og efterlade de ansatte uden betaling. 

SJ Law har et prisbilligt koncept til faglige organisationer, som tager hånd om både arbejdsgiverens konkurs og anmeldelserne over for Lønmodtagernes Garantifond. Vi sørger for, at arbejdsgiveren tages under konkursbehandling, udfylder anmeldelserne, bistår med at indsamle dokumentationen og afstemmer udbetalingen.  

Du kan høre mere om konceptet hos Henriette Svankjær (tlf.nr. 33 97 97 06)
eller hos advokat Bo Lauritzen (tlf. 33 97 97 08).

Konkurs på konkurs

Advokat Bo Lauritzen blev i 2016 udpeget som kurator i et selskab, som viste sig at være én af en række af forbundne underleverandører for en pakkegigant. Selskaberne er endt i konkurs og har alle efterladt betydelig...LÆS MERE